Dr. Spin ve Teatral!…

Son günlerde,  TBMM Genel kurulunda Bütçe görüşmeleri ve özellikle de TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda ki Bakanlık ve bağlı kurum ve kuruluşların bütçe görüşmelerinde milletvekilleri ve bakanlar arasında  yaşanan tartışmalara ve atışmalara şahit oluyoruz!.  Bu tartışma ve kavgaları görünce elbette ki insanın içi kararıyor!. Neler oluyor, diyorsunuz?! Peki; TBMM Genel kurulunda; AK Parti Grup Başkan Vekili Özlem Zengin’e, CHP Grup Başkan vekili Engin Özkoç’un, ” O kadına haddini bildirin!. Ulan, böyle bir grup başkan vekilliği olmaz ” sözlerini nasıl okumalıyız?! Gerçekten nereye gidiyoruz?! Hani, normalleşiyorduk?! Başörtüsü bu ülkede ve tüm kamu kurumlarında sorun olmaktan çıkmıştı?! Yirmi sene önce yaşananları tekrardan gündeme taşıdık?! Peki, neden?!. CHP’li bir üyenin Cumhurbaşkanlığı Külliyesinde Cumhurbaşkanını ziyaret etti şeklindeki  köşe yazısı ve hemen akabinde ki yaşananlara ve  meydana gelen gelişmelere neler demeli?! Tüm bunlar normal  gelişmeler  midir?! Kamuoyunu meşgul etmek ve gündemi değiştirmek, vatandaşları ve kamuoyunu da planı yapan aklın istediği tarafa konsolide etme girişimi olabilir mi!. Yoksa bu olaylar ve gelişmelerin arkasında ‘ Türk Devlet Aklı’ var mıdır?! Nede olmasın?!. Ya da saldım çayıra Mevla’m gayura kabilinden yaşanan şeyler midir?! Beyler! Yapmayın Allah aşkına! İki bin üç yüz yıllık Devlet geleneği olan Türk Devletinde bu yaşananlar sıradan ve spontane olabilir mi?! Tabii ki hiç sanmıyorum!

Mezkûr gelişmeler muvacehesinde, tüm bu yaşadıklarımızın bir tiyatro, teatral ve tiyatral eser ve oyun olduğunu ve tüm oyuncuların da görevlerini çok sadık bir şekilde metindeki görevlerinin tanımlandığı ve yönetmenin de talimatlarına sadık bir şekilde yaşadığımız gelişmeler olduğunu düşünüyorum! Nasıl yani dediğinizi de duyar gibiyim! Peki, nedir tiyatro veya tiyatral?! Herhangi bir olay, hikâye, durum veya tasarının sahnede canlandırılması amacı ile yazılmış eserlere “dramatik metinler” denir. Bu metinlerin sahnede canlandırılması ile ortaya çıkan sanat da tiyatro olarak adlandırılır! Tiyatro belirli bir metne dayalı olarak sahnelendiği için hem edebi bir tür, hem de güzel sanatların bir dalı olarak değerlendirilir. Tiyatro;  seyircilerin oturduğu yer, anlamına gelen ve  bir hikâyeyi, sahne olarak ayrılmış bir yerde, oyuncuların söz ve hareketleriyle canlandırma sanatı, olarak tanımlanmaktadır!. Tiyatro sanatının gerçek bileşimcisi yönetmendir!. Sahne üzerindeki oyunun tamamlanmasında hem bir düşünür, yorumcu, düzeltici ve hem de içerikle biçimi, biçimle tekniği uyumlu bir şekilde bir araya getirerek bütünlüğü kazandıran kişidir! Onun güç kaynakları, dünya görüşü, sanatsal yaratıcılık ve bilimsel yetenekleridir! Yönetmenin üç yönlü ilişkisi vardır; yazar, sahne ve seyirci ile! Yönetmen, her üç kesime karşı da birinci derecede sorumludur! Oyuncu, tiyatronun iki temel öğesinden biridir, diğeri de seyircidir!. Oyuncu ile seyirci arasındaki akım, etki – tepki bağı, tiyatroyu yaşatan temel ilkedir.

İletişim ve Halkla ilişkiler faaliyetlerinden birisi Spin; Döndürmek, bükmek, eğirmek ve çevirmek anlamlarını gelir! Spin, Kamu iletişiminin kamu manipülasyonuna dönüştürülmesidir!. Spin denetimi, ğolayların belirli çıkarlar ve ideolojiler doğrultusunda şekillendirilip, olduğundan daha farklı bir şekilde yorumlanıp yansıtılmasıdır! Spin denetiminde esas olan meşrulaştırma ve senaryolaştırmadır!. Spin denetimi yapan kişi “spin doktoru” olarak adlandırılır!. Spin doktoru, alıcıya gönderilecek mesajın içeriğinde, siyasi liderlerin, uluslararası meselelerin kurumların olumlu olarak algılanmasını sağlayacak şekilde değişiklik yapar, olumsuz bir durumsa olumlu bir şeymiş gibi yansıtır ya da meşrulaştırır!. Spin denetimi, siyasal iletişim, halkla ilişkiler, lobicilik ve uluslararası ilişkiler alanlarında kullanımı en yaygın olanıdır!. Halkla ilişkiler, kurumu ve hedef kitlesini etik değerler çerçevesinde, her iki tarafa da uygun olacak şekilde ortak zeminde buluşturmayı amaçlar!. Spin doktoru  ise sadece kurumun çıkarına odaklanır!.. Uluslararası ilişkilerde ve daha çok savaş dönemlerinde, savaş iletişimi şeklinde kullanılmaktadır! Savaş dönemlerinde propaganda işlevini yerine getirir. İlk örnekleri Birinci, İkinci Dünya savaşında ve son dönemde de Afganistan, Irak, Libya ve Suriye  operasyonlarında gerçekleştirilmiştir!.

Mezkur yaşadıklarımız ve açıklamalar çerçevesinde şimdi tekrardan soralım! Türkiye Cumhuriyeti Devletinde, özellikle de son günlerde TBMM çatısı altındaki ve diğer tüm yaşanan gelişmelere nasıl bakmalı, değerlendirmeli, anlamlandırmalı, yorumlamalı ve okumalıyız?! Sıradan bir vatandaş olarak baktığımız takdirde; TBMM çatısı altındaki milletvekilleri ülkenin ali menfaatleri için birbirleri ile her an kavga halindedir! Olabilir mi böyle bir şey?!  Elbette ki mümkün değildir! 15 Temmuz hain işgal kalkışmasından sonraki süreçte, devletin en kılcal damarlarındaki sızma ve sızıntılar bir bir ayıklanmıştır! Devlet sağ ve salimen yoluna devam etmektedir! Peki, Devlet ve Devlet Aklı dediğimiz kurum statik bir şey midir?! Tüm bu yaşadıklarımızın da bir tiyatro oyunu olduğunu düşünüyorum! Herkes oyundaki rolu ve yönetmene sadık bir şekilde sadece görevini icra etmektedir!.. Aksi düşünülebilir mi?! Öyle ise daha önceden olduğu gibi sosyal, siyasi ve ekonomik kaosun önü alınabilir mi?! Peki, bu tiyatronun  yazarı ve yönetmeni kimdir, diye bir soru hemen  aklımıza gelebilir?! Elbette ki; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin 2023 – 2053 ve 2071 hedefleri doğrultusunda, Anadolu’daki beka ve varlığı adına, Türk Devleti ebed müddet devam ülküsü ile hareket eden ve sahne önündeki  her bir oyuncu ve aktöre de görevlerini dağıtan , yönlendiren ve denetleyen Türk Devlet Aklı, olduğunu düşünüyorum!

Share This:

Yayınlayan

ahmetunver

Ahmet Ünver; İletişim Uzmanı; İletişim, Kurumsal İletişim, Halkla İlişkiler, Reklam, Marka, Marka Yönetimi, Marka İletişimi, Kurumsal İtibar, Kurumsal İtibar Yönetimi

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir