Üniversite kavramı, Latince; bütün, hep, hepsi ve Fransızca; toplum bütününe açık ve tüm bilgilerin öğretildiği kurum, olarak dilimize geçmiştir!. Osmanlıca külliye; küll, bütün, genel ve Arapça cami; toplayan ve içeren ile anlam benzerliği vardır!
Üniversiteler, gerçekleri arayan, bilim üreten ve bilim yayan, en üst düzeyde araştırma ve eğitimin yapıldığı, içerisinde fakülte, yüksek okul, enstitü ve araştırma merkezlerini barındıran, ödüllendirme, derecelendirme ve diploma verme yetkisine sahip kurumlardır!
Üniversiteler, 2547 sayılı kanuna göre: Milli eğitim sistemi içinde, orta öğretime dayalı, en az dört yarıyılı kapsayan her kademedeki eğitim ve öğretimin tümüdür. Bilimsel özerklik ve kamu tüzel kişiliğine sahip, yüksek düzeyde eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma, yayın ve danışmanlık yapan yüksek öğretim kurumudur!.
Üniversiteler, ne fonksiyonel ve ne de fiziksel olarak çağın gerisinde kalamaz! Üniversiteler, topluma yön verir ve toplumda itici güç rolünü üstlenir!. Bilgi ve teknolojide yaşanan gelişmeler, üniversite ve üniversite yönetimlerini de değişim ve değişmeye zorlar!.
Eski alışkanlıklar ile üniversite yönetilemez!. Üniversite yönetim ve yapıları çağın gereksinimlerini karşılamak zorundadır! Aksi halde, akademisyenler ve eğitim olarak, sadece yüksek lise düzeyinde kalırsınız!.
Yasa, kanun ve yönetmelikler çerçevesinde, ÜNİVERSİTE REKTÖRÜ; görev, yetki ve sorumluluklarını, kabaca şu şekilde izah edebiliriz! Üniversite kurullarına başkanlık etmek! Yüksek Öğretim üst kuruluşların kararlarını uygulamak! Üniversite kurulların önerilerini incelemek, karara bağlamak ve üniversiteye bağlı kuruluşlar arasında düzenli çalışmayı sağlamak! Üniversitenin yatırım programları, bütçe ve kadro ihtiyaçlarını, bağlı birimler ve üniversite yönetim kurulu ile senatonun görüş ve önerilerini aldıktan sonra, Yüksek Öğretim Kuruluna sunmak!
Gerekli gördüğü hallerde üniversitede ki kuruluş ve birimlerde görevli öğretim elemanları ve diğer personelin görev yerlerini değiştirmek veya yeni görevler vermek! Üniversite birimleri ve her düzeyde ki personele, kontrol, gözetim ve denetim görevini sürdürmek! Kanun ve yönetmeliklerle kendisine verilen diğer görevleri de yapmaktır!.
REKTÖR, mezkur görev ve sorumluluklarına ilaveten; üniversite ve bağlı birimlerin öğretim kapasitesini rasyonel bir şekilde kullanılması ve geliştirilmesi, öğrencilere gerekli sosyal hizmetlerin sağlanması ve gerektiği zaman güvenlik önlemlerinin alınması!.
Eğitim ve öğretim, bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerinin devlet kalkınma planı, ilke ve hedefler doğrultusunda, planlanıp yürütülmesi!. Bilimsel, idari gözetim ve denetim yapılması ve bu görevlerin alt birimlere aktarılması, takip ve kontrol edilmesi ve sonuçların alınmasında, yasalara karşı birinci derecede yetkili ve sorumlu kişidir!.
Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikalar Kurulu, Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a sunmuş oldukları, Yüksek Öğretim Reform Politika Belgesinde; ‘tematik’, ‘sınırlı alanda uzmanlaşmış’ ya da ‘çok yönlü üniversite’ olmak üzere yeni üç tip üniversite modeline yer vermektedir!. Devlet üniversitelerinde üniversite konseyleri oluşturulacak!.
Üst yönetim, konsey ile rektörden oluşacak, konsey üniversiteye destek olan, hizmet eden, toplum ile üniversite arasında köprü kurabilecek kişiler arasından atanacak!.
Rektör dahil tüm atamalarda üniversitelerin misyon ve hedeflerine uygun olarak yürütülmesi için paydaş görüşlerinin alınması, temel prensiplerden biri olacak!.
Yüksek Öğretimde çeşitlenen öğrenci profiline uygun talepleri karşılayabilecek, sosyal ve ekonomik gelişime katkı sağlayabilecek, piyasaların çeşitlenen iş gücüne cevap verebilecek, istihdamı arttırabilecek ve artan rekabete uyum sağlayabilecek bir üniversite hedef olacak, diyor!
Peki, Cumhurbaşkanlığı Eğitim ve Öğretim Politikalar Kurulunun, Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a sunmuş oldukları, Yüksek Öğretim Reform politika belgesinde, üç tip üniversite modeli ve özellikle de tematik üniversite ve alanda uzmanlaşmış üniversite teklifi çerçevesinde, soralım!
Tematik üniversite yönünde kurulan üniversiteler, rektör ve yönetimin çapsız ve ufuksuzluğu çerçevesinde ne hallere gelmiştir?! Tematik üniversite olarak köklü üniversiteden ayrılan tematik bölüm ve fakülteler eski üniversitelerde tekrardan neden açılmaya çalışılır?! Tematik üniversiteler, yereldeki güç grupları ve siyasetin baskıları sonucunda tematik olmaktan neden çıkarılmaya çalışılır?! Hedef nedir?!
Üniversite rektör ve yönetimi, sosyal ve ekonomik gelişime katkı sağlayabilecek ve piyasada ki çeşitlenen iş gücüne cevap verebilecek bir plan, bir strateji ve hedefleri var mıdır?! Hiç sanmıyorum!.
Üniversite rektör ve yönetimi, istihdamı artırabilecek ve artan rekabete uyum sağlayabilecek mezun öğrenciler yetiştirebilmek gibi bir dertleri var mıdır?! Bu da nereden çıktı?! Şöyle, fil dişi kule odalarımızda ne güzel dedikodu yapıyor ve kahvemizi yudumluyorduk!.
Üniversite rektör ve yönetimi, fakülte dekan ve yönetimi, mezun öğrencilerin hangi alanda ve nerelerde çalıştıkları konusunda bilgi ya da böyle bir kaygıları var mıdır?! Ya da mezun öğrenciler alan dışında neden çalışmaktadır?!
Şimdi, yukarıdaki sorun, sıkıntı ve Yüksek Öğretim Reform Politika belgesinde ki öneri, hedefler ve 2023 – 2053 ve 2071 vizyon çerçevesinde, sorumuzu özele indirgemek sureti ile tekrardan soralım! Türkiye’nin ilk on beş üniversitesi arasında, 1975 yılında devlet üniversitesi olarak kurulan, yetmiş bine yakın öğrencisi, beş bin öğretim görevlisi ve bir o kadar idari personeli, neredeyse küçük bir il konumunda ki ve KONYA gibi FARKLI DİNAMİK VE DENGELERİ olan KADİM ŞEHİRDEKİ TOPLUM, SİVİL TOPLUM VE SANAYİ ile ÜNİVERSİTE ARASINDA KÖPRÜLER KURABİLECEK, KONYA MERKEZ ilçe BELEDİYELERİNİN İKİ – ÜÇ KATI ve KONYA BÜYÜK ŞEHİR BELEDİYESİNİN BÜTÇESİ kadar bir MALİ TABLOSU BULUNAN, ülke ve şehrimizin en köklü eğitim kurumu SELÇUK ÜNİVERSİTESİNE NASIL BİR REKTÖR veya KİM ATANMALIDIR?! Bir gazeteci ve iletişim uzmanı olarak soruyorum!.
FETÖ iltisaklısı, sahte diplomalı, sahte Prof, Leyla ile mecnun aşkı olamayan yerli ve milli bir rektör istiyoruz.
Doç. Dr. Hüseyin ASLAN
Hocam,
Bu iddialarınız çok SU kaldırır! Muhataplar, mesnedi olması gereken bu iddialarınıza yönelik olarak, KAMUOYUNUN rahatlaması adına bir cevap verecektir!
FETÖ iltisaklısı, sahte diplomalı, sahte Prof, Leyla ile mecnun aşkı olamayan yerli ve milli bir rektör istiyoruz.
Doç. Dr. Hüseyin ASLAN
Hocam,
Bu iddialarınız çok SU kaldırır!