12. Kalkınma Planı Kapsamında; Mesleki ve Teknik Eğitim!.

Mesleki ve Teknik eğitim, özellikle de MESLEK LİSELERİN kapanması sonrasında yaşanan tartışmalara şahit olmaktayız! Peki, Mesleki liseler neden kapanmakta ya da kapatılmaktadır!.


Mesleki ve Teknik liseler tekrar açılabilir mi? Ya da teknolojinin geldiği zirvede güncellenebilir mi? Veya başkaca bir formül devreye alınabilir mi?

Üretmeyen toplumlar, üreten toplumların kölesi olmak durumundadır!

Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın onayının ardından TBMM’ye sunulan ve 2024 – 2028 dönemini kapsayan 12. Kalkınma Planı kapsamında, Mesleki ve Teknik öğretim alanlarındaki öğretmen ihtiyacını karşılamak amacıyla, üniversitelerle işbirliği yapılarak, Mesleki ve Teknik öğretmen yetiştirme programlarının açılması sağlanacağı!

Kalkınma Planı kapsamında; mesleki ve teknik eğitimde özel sektörle işbirliği artırılacağı!

m paydaşlar, rollerini ve sorumluluklarının tanımlanacağı mesleki eğitim yönetim modeli geliştirileceği!

Mesleki ve teknik eğitim süreci, bütüncül olarak planlanacağı, eğitim kademeleri arasında birbirini tamamlayıcı programlar geliştirileceği!

Mesleki ve teknik eğitimde, mesleğe özgü yabancı dil eğitimine ağırlık verileceği!

Mesleki eğitimde ders seçimi dahil karar alma süreçlerine özel sektörün ve ailelerin katılımının önü açılacağı!

Mesleki ve teknik öğretim alanlarındaki öğretmen ihtiyacını karşılamak amacıyla üniversitelerle işbirliği yapılarak mesleki ile teknik öğretmen yetiştirme programları açılacağı!

Özel sektör ile mesleki ve teknik eğitim kurumları arasında finansman dahil uzun vadeli işbirliği yapılacağı!

Ülke sanayisinde öncelikli sektörlerde faaliyet gösteren firmalardaki eğitim merkezi altyapısından mesleki ve teknik eğitim öğrencilerinin yararlanması sağlanacağı!

Staj ve işletmede mesleki eğitim uygulamalarının niteliğini artırmak için işletmelerdeki usta öğretici ve eğitici personelin meslek içi eğitim almalarına yönelik projeler geliştirilecek ve bu eğitimler izleneceği!

Mesleki ve teknik eğitime yönelik alternatif finansman kaynakları oluşturulacak ve bu kaynakların kullanımı artırılacağı!

Mesleki ve teknik eğitimde mesleki, akademik, dijital ve sosyal beceri kazanımı iyileştirileceği, ahilik kültürüyle birlikte mesleki değerlere bağlılık güçlendirileceği!

Akademik ve mesleki beceriler dahil olmak üzere ulusal beceri tanımlaması yapılacağı!

Akademik, mesleki, dijital, sosyal ile duygusal becerileri içerecek şekilde kapsayıcı ölçme ve değerlendirme sistemi geliştirileceği!

Mesleki ve teknik ortaöğretimde alan ve dal açma ile kapatma süreci, yerel ihtiyaçlar ve sektör talepleri doğrultusunda gerçekleştirileceği!

Mesleki eğitimde teknolojinin yoğun kullanımı sağlanarak öğrencilerin ve eğiticilerin mesleki bilgi yanında dijital becerileri geliştirileceği, öğretmen ve yöneticilere yönelik hizmet içi eğitimler düzenlenecek, öğretim araç gereç ve içerikleri hazırlanacağı!

İşbirliği protokolleri kapsamında, hizmet içi eğitimlerle mesleki ve teknik eğitim atölye ve laboratuvar öğretmenlerine yönelik işbaşı eğitimlerine ağırlık verileceği!

Mesleki ve teknik eğitim alan bireylerin iş gücü piyasasına geçişleri kolaylaştırılacağı!

İş gücü piyasası ile mesleki ve teknik eğitim arasındaki uyumun geliştirilmesi için gençlerin iş gücü piyasasının ihtiyaçları doğrultusunda tercih yapmaları sağlanacağı!

Öncelikli sektörlerdeki mesleki ve teknik eğitime yönelimin sağlanması için burs, eğitim desteği gibi çeşitli teşvik mekanizmaları uygulanacağı!

Özel sektörle işbirliği içerisinde mesleki ve teknik eğitimde bölüm ve alan bazında ihtiyaç planlaması yapılarak bölgesel ve sektörel düzeyde beceri ihtiyaç haritası çıkarılacağı!

Nitelikli iş gücü ihtiyacını karşılamak için program bütünlüğü esas alınarak başta OSB’lerde yer alanlar olmak üzere meslek liseleri ile yükseköğretim kurumlarının program, yönetim, insan kaynakları, finansman ve fiziki altyapı açısından eşleştirilmesi ve koordinasyonu sağlanacağı!

Özel mesleki ve teknik eğitim kurumlarına verilen devlet desteği kalite standartları gözetilerek verileceği, ifade edilmekte ve vurgulanmaktadır!

  • Dünya standartlarında kalkınmanın yegâne yolu, çağın teknolojilerini üretecek, insan gücünü yetiştirmek ve sahip olmaktan geçmektedir!
  • Bu çerçevede; Mesleki ve Teknik liselerin acilen güçlendirerek, sınav ile öğrenci alan, yetiştiren ve katma değer üreten kurumlar haline getirmekten geçer!
  • Ayrıca üniversitelerin geçici işsizlik önlemi olarak görülen bölümleri de acilen mesleki ve teknik yüksekokullara dönüştürülmelidir!
  • Bu anlamda gelecek beş yıl içinde; Türkiye, dışarıya bağımlı olmayan, kendine yeter bir ülke haline gelmesi mümkündür!
  • 1 -) Mesleki ve Teknik Liselerde, bilgi temelli teknolojiyi üretebilecek nesiller yetiştirilmelidir!
  • 2 -) Mesleki ve Teknik yüksekokullarda okuyan öğrenciler bu teknolojinin AR-GE kısmında çalışabilecek bilgi ve donanıma sahip olmalıdır!
  • 3 -) Katma değer üretmeyen beton tasarımlı İnşaatlar yerine sayısal denetim araçları ve robotik teknolojilere yatırım yapılmalıdır!
  • 4 -) Hava, uydu, uzay, yapay zeka ve okyanus teknolojilerine yatırım yapılmalıdır!
  • 5 -) Tarım, Tıp, Medikal, Enerji ve diğer teknolojilere yatırım yapılmalıdır!
  • 6 -) Beyin göçü acilen önlenerek, yurtdışındaki yetişmiş gençlerimiz, motive edilerek beyin gücüne dönüştürülmelidir!
  • Her okuyan öğrenci; doktor, avukat, öğretmen, mühendis, hâkim ve savcı olmak zorunda mıdır?
  • Peki, böyle bir durumda, toplumdaki diğer meslekleri kimler yapacaktır? Son dönemde, göçmenler olmasa, organize sanayilerinde ve çiftliklerde, istihdam edilecek personel bulunamamaktadır!
  • Ünlü bir mimar, oğlunun ne iş yapacağı konusunda, bir soruya vermiş olduğu cevap çok manidar! Oğlum; İNŞAAT USTASI olacak, diyor! Nasıl olabilir diyor, bizim gibi ŞAN – ŞÖHRET odaklı toplumlar! Sizin gibi ünlü bir MİMARIN oğlu ve İnşat ustası, öyle mi?
  • Ünlü Mimar, Oğlum; Mutsuz olacağı bir mesleği tercih etmektense, MUTLU – HUZURLU olacağı ve İŞİNİ de EN GÜZEL şekilde yapacağı bir MESLEĞİ tercih etmesi daha evladır, diyor!
  • Bizim gibi toplumlarda, herkes OKUMALI, OKUMAYACAK olan öğrenci de, ZORLA veya ÖZEL ÜNİVERSİTE maharetiyle OKUTULMALI ve mutlaka bir KARİYER sahibi olmalıdır!

Yayınlayan

ahmetunver

Ahmet Ünver; İletişim Uzmanı; İletişim, Kurumsal İletişim, Halkla İlişkiler, Reklam, Marka, Marka Yönetimi, Marka İletişimi, Kurumsal İtibar, Kurumsal İtibar Yönetimi

“12. Kalkınma Planı Kapsamında; Mesleki ve Teknik Eğitim!.” üzerine 2 yorum

  1. Azizim bir heykel ve resim öğretmeni olarak “meslek lisesi memleket meselesi”dedim…durmadım,yine söylüyorum.
    Ülkesini, insanını seven herkese selam olsun.

    1. Hocam;
      Teşekkür ederim. Meslek Liselerini Memleket Meselesi, olarak görüldüğü günleri görmek ümidiyle!

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir