‘Çiçek İhraç’  Eden Konya!

Ülkemizdeki kesme çiçek üretimine kabaca bir baktığımızda, Dünya üretim ve pazarlamasının çok gerilerde olduğunu görmekteyiz. Dünya genelinde kesme çiçek ihracatı, 8  – 10 milyar dolar civarındadır. Bu rakamın % 70’lik bir kısmını ise Avrupa ülkeleri tarafından karşılanmaktadır.  Geri kalan % 30’luk kısmını ise dünya devletleri arasında paylaşılmaktadır. Ülkemizin bu oranda ki payı ise çok aşağılardadır. Son yıllarda kesme çiçek sektörüne ülkesini seven ve risk alan bazı iş adamlarımız tarafından yatırımlar yapılmaktadır. Bu yatırımcı iş adamlarımızı ne kadar tebrik etsek azdır. Yatırım ve ticaret bir risk alma işidir. Bu riski alabilen bu ülke ve millet sevdalısı iş adamlarımıza teşekkürlerimi sunarım.

2011 verileri ile Dünya Çiçek üretimi yapan devletlere kabaca bir baktığımızda; Asya;  Asya ülkeleri Dünya kesme çiçek üretim alanlarının % 64’üne sahip olup; en önemli üreticileri Çin ve Hindistan’dır. Çin, dünya kesme çiçek üretim alanlarının % 54’üne sahiptir; tek başına dünya üretiminin % 11’ini karşılamaktadır.   Avrupa;  Avrupa Birliği, dünya üzerinde hektar (ha) başına verimliliğin en fazla olduğu bölgedir. Avrupa Birliği ülkeleri, dünya kesme çiçek üretim alanlarının % 11’ine sahip olup; dünya üretim değeri içerisinde  % 38’lik bir paya sahiptir. En önemli üretici ülkeler; Hollanda, İtalya, Almanya, Birleşik Krallık ve İspanya’dır. Orta Amerika; Meksika, Kolombiya, Ekvator; Güney Amerika’da ise Brezilya önemli üretici ülkelerdir. Bu ülkelerin iklim şartlarının elverişli olması, arazi ve işçilik maliyetlerinin düşük olması gibi üretim avantajları bulunmaktadır. Afrika; Ülkelerinde ekonominin tarıma dayalı olması, uygun iklim koşulları ve ucuz işçilik gibi avantajlar süs bitkileri üretiminin gelişmesine neden olmuştur. Afrika’da; Kenya, Tanzanya, Zimbabve, Uganda, Zambia, Etiyopya gibi ülkeler önemli üreticilerdir. Üretim alanları profesyonel şirketler tarafından işletilmekte olup, yabancı yatırımcıların sahip olduğu büyük ölçekli fidanlıklardan oluşmaktadır. Bu tarlaların yöneticileri genellikle İngiltere, Hollanda, Almanya veya İsrail’den gelen yöneticilerdir.

Türkiye; Ticari anlamda kesme çiçek üretimi,  1940’lı yıllarda İstanbul ve çevresinde başlamıştır. Türkiye süs bitkileri ihracatındaki ana ürün grupları canlı bitkiler, iç ve dış mekân bitkileri,  fideler, fidanlar ve kesme çiçekler, çiçek soğanları, yosunlar ve ağaç dallarıdır. Türkiye’den süs bitkileri ihracatı 20 yıl önce başlamış ve her yıl düzenli gelişim göstermektedir. Türk çiçekleri dünya üzerinde 55’ten fazla ülkeye ihraç edilmektedir. Sektörün sadece ihracat kısmında 25 bin kişi istihdam edilmekte olup, sektördeki dolaylı istihdam ise yaklaşık 300 bin kişidir.

Kesme çiçek ve soğanlı grupta,  Konya genelindeki üretime kabaca bir baktığımızda; Asya Lale firması ön plana çıkmaktadır. Firma;  Konya – Adana yolu 50. km üzerinde İsmil kasabasında 8 bin dekar alan üzerinde, kesme ve soğanlı çiçek yetiştiriciliği için alt yapı oluşturmuştur.  İlk yıl dört farklı çeşit ve renkte üretim yapan şirket,  Çumra Çatal Hüyük ve İsmil kasabasında 2 bin dekar alanda, farklı tür ve çeşitlerde soğanlı, yumrulu ve çiçek üretimi yapmaktadır. Firma;  yıllık 50 milyon / adet lale soğanı üretim kapasitesi ile Türkiye’nin en büyük soğanlı çiçekler üretim alanı ve miktarına sahiptir.

Konya, kesme çiçek ve lale soğanı üretiminde Türkiye’de yeni yeni zikredilmeye başlanmıştır. Bu konuda Asya Lale firmasını ne kadar tebrik etsek azdır; Yapmış olduğu yatırım ve almış olduğu riskler göz ününe alındığında… Firma; Ortadoğu ve Asya bölgesine, kesme ve soğanlı çiçek ihracatında dünya devleri olan Avrupalı firmaların ciddi rakibi olarak öne çıkmaktadır. Kesme çiçek ve soğanlı grubun Avrupa devleri olan ülkeler ve firmalar, şehrimizdeki bu yatırımcı kuruluşu,  mezkûr bölgelerdeki rekabetçi gücü çerçevesinde, çok yakından ve sıkı bir şekilde takip etmekteler.  Asya Lale,  İsmil bölgesinde 2 bin dekar arazide üretim yaptığı LALE ve diğer çiçek tarlalarına; Şehir içi, şehir dışı ve yabancı ülkelerden yılda ortalama 60 – 70 bin arasında bir ziyaretçi akınına da uğramaktadır. Firma sezonunda, 250 çalışanı ile istihdama da katkı sağlamaktadır.

Konya Sanayi;  Otomotiv yan sanayi ve tarım makinaları ihracatı yapmaktan, Çiçek ihraç eden bir şehir neden olmasın ki? Yerel yönetimler ve merkezi hükümetin çiçek sektörüne yatırım yapan iş adamlarımıza, yatırım yaptıkları bölgelerde ki alt yapı – üst yapı destekleri, teşvikler ve yasal konularda destek olunması gerekir mi?  Yerel yöneticilerimiz tarafından reklam ve diğer çalışmalarında ki ‘ Çiçek gibi Konya ‘  ifadeleri, bir kaç yıl sonra  ‘Çiçek İhraç eden Konya’ neden olmasın ki?

 

Yayınlayan

ahmetunver

Ahmet Ünver; İletişim Uzmanı; İletişim, Kurumsal İletişim, Halkla İlişkiler, Reklam, Marka, Marka Yönetimi, Marka İletişimi, Kurumsal İtibar, Kurumsal İtibar Yönetimi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir