Konya Basınında Kartlar Karılıyormuş!

Son günlerde, şehrin derin kulislerinde, Konya yazılı ve görsel basın hakkında dedikodulara şahit olmaktayız! Neden acaba? Yerel gazetelerin BİK gelirlerinin düştüğü ve gazete sayısının da fazla olmasından kaynaklı, birkaç gazetenin kapanacağı ya da birleşmelerin olabileceği hakkında,  dedikodular sektörde konuşulmaktadır!  Ya da bir akıl tarafından planlı olarak konuşturulmaktadır! Peki, neden?

Neymiş efendim! Konya yazılı ve görsel basında KARTLAR YENİDEN karılıyormuş! Peki, kartları kim veya kimler ve neden karmaktadır? Kim veya kimlerin işine yarayacaktır? Sektörde bir rahatlama olacak mıdır? Sektöre güven gelecek midir? Sektör kendi ayakları üzerinde, sadece gazetecilik yapmak sureti ile durabilecek midir?

Konya Yerel Basın tarihine, Caner Arabacı’nın editörlüğünde ki; Konya Basın Tarihi kitabından bir kaç pasaj alıntısı ile devam edelim! Konya Basın Tarihi kitabına, emeği geçen herkese öncelikle çok teşekkür ederim!

Yerel gazetelerin yayınlandığı kentler arasındaki Konya’da ilk matbaa, Konya Valisi Ahmet Tevfik Paşa zamanında Vilayet Matbaası ismiyle 1869 yılında ortaya çıkmıştır! 2 Kasım 1869 tarihinde, Vilayet Matbaasında basılan Konya gazetesiyle başlayan Konya Basın serüveni, Anadolu basın tarihinde önemli bir yere sahiptir! Konya yerel basının gelişmesi, II. Meşrutiyet devrinde olmuştur! Bu dönemde, yayın bolluğu yaşayan Konya’da, 11 gazete ve 8 dergi yayınlanmıştır!

Konya yerel basını, Cumhuriyetin ilanından 1949 yılına kadar 13 adet gazete çıkmıştır! Bunların arasında dikkat çeken ve bu gün yayın hayatını devam ettiren Yeni Konya gazetesidir! 1950 yılı tüm Türkiye’de olduğu gibi Konya basını içinde yeni bir evredir! 1950’li yıllarda Yeni Konya ve Yeni Meram gazetelerinin yayınlanması yeni bir gazetecilik anlayışını ortaya çıkarmıştır!

Bu dönem, Selçuk gazetesi, Mengene ve Akyokuş gazetesi bayrak yarışına katılan gazeteler olarak görülmektedir! 1960’lı yılların ortasında, Türkiye’de ilk olarak beş gazete bir araya gelerek bir gazete çıkarmaya çalışmıştır! Birlikte gazete çıkarma girişimi, 30 Eylül 1966 tarihinde beş gazete başyazarlarının “yarın birleşip tek bir gazete çıkaracağız” duyurusuyla ilan edilmiştir! Bu gazeteler Şehir Postası, Yeni Meram, Yeni Konya, Sabah ve Işık gazeteleridir!

Beş yerel gazetenin birleşmesindeki amaç,  İstanbul gazeteleri ayarında bir gazete çıkarmak ve bu anlamda Konya’nın gözü ve kulağı olmaktır! Bu gazeteler, Yeni Konya ismi altında yayın yapmaya başlamış! “Konya’da bir daha bu kuvvette gazete çıkmaz” denilirken, bu birleşmeden istenilen netice alınamamıştır!  

Konya Basın Tarihi, kitabında da ifade edilmeye çalışıldığı gibi Konya Yerel Basını, her dönemde BİRLEŞME veya KAPANMALAR ile karşı karşıya kalmaktadır! Neden acaba? Konya yerel basında yönetici konumundaki çalışanlar,  gazetecilik kisvesi altında başkaca neler yapmaktadır? Konya yerel basınında yönetici konumunda çalışan üç beş kişi semirilirken, sektör ve sektördeki çalışanlar neden küçülmektedir? Ya da kapanma veya birleşme noktasına gelmektedir? Yoksa Konya yerel basınındaki birileri sektör adını kullanmak sureti ile TAKLACILIK ve TORBACILIK mı yapmaktadır?

Yazımızın başına tekrar dönelim ve Konya Basınında Kartların, neden ve nasıl karılmakta olduğunu ifade etmeye çalışalım! Bizim gibi ülkelerde, siyaset veya iktidar,  kendi sermayesini oluşturmak zorundadır! Peki, basın bundan payını alacak mıdır? Ya da almalı mıdır? Yerel basın nerede duracak ya da durmalıdır? Yoksa yerel basın kendi haline mi bırakılacaktır? Parayı veren düdüğü de çaldığına göre! Peki, parayı veren kimdir?

Gazete sahiplerinin son dönemde dile getirdikleri, BİK gelirlerinde ki azalma veya daraltılmanın, KADİM bir AKIL tarafından, planlı bir şekilde yürütülmekte olduğunu düşünüyorum! Başka bir ifade ile YEREL BASIN, Kapanma veya Birleşmeye doğru yönlendirilmektedir! Karar ve tercih, sektördeki oyunculara kalmıştır!

Merkezi idaredeki muhtemel siyaset ve iktidar değişikliğine paralel, Konya YEREL BASINI da, Kadim Devlet Aklının yerel temsilcileri mahareti ile dizayn edilecek ve payına düşeni alacaktır! Anlayana! Yoksa spontane olduğunu mu zannediyoruz? Bu topraklarda kendiliğinden hiçbir şey olmaz! Hem de basın sektöründe hiç olmaz!

Peki, Konya yerel basınında kartların yeniden karılmakta olduğunu ifade eden arkadaşlara neler demeli? Kadim Akıl ve yereldeki temsilcileri mahareti ile yapılmakta olan dizayn ve değişimden haberdar olduklarını, kendilerinin yok sayılmaması ve yeni sistemde bir yerlerde mutlaka kullanılmaları veya monte edilmeleri gerektiğini mi, hatırlatmaya çalışmaktalar! Neden olmasın?  Beni al, beni al diye neden bağırmaktalar? Son birkaç yıldır, sistem tarafından ya tasfiye edildiler ya da sistemin tamamen dışına atıldılar! Neden acaba? Ehline malumdur!

Yeni bir sistem, ESKİLER ve EKSİLER ile kurulamaz! Yeni bir sistem, eski sistemden beslenen taklacı ve torbacılar ile de kurulamaz!

Yeni bir sistemi; Konya / Selçuklu Devlet Kodları minvalinde ki Türk Devletinin kurgusu ve değişimini, merkez ve yereldeki siyaseti; okuyan, anlayan ve yorumlayan;  Büyük ve Güçlü Türkiye hedefleri paralelinde, sadece gazetecilik mesleğini icra edebilecek ve sektörün gelişmesine de katkı verebilecek bireyler ile ancak kurabilirsiniz!

Aksi halde, her dönemde dejavu ile karşı karşıya kalırız! Aksi halde, her on yılda,   kapanma veya birleşmeleri tekrar tekrar yaşamaya devam ederiz!

Neymiş efendim! Çözümün bir parçası değilsen, mutlaka sorunun bir parçasısın demektir! Ya da sorunun parçası olanlar, çözümün de adresi olamaz!

Yayınlayan

ahmetunver

Ahmet Ünver; İletişim Uzmanı; İletişim, Kurumsal İletişim, Halkla İlişkiler, Reklam, Marka, Marka Yönetimi, Marka İletişimi, Kurumsal İtibar, Kurumsal İtibar Yönetimi

“Konya Basınında Kartlar Karılıyormuş!” üzerine 2 yorum

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir