Tarımda; Kooperatifleşme ve Pazarlama!..

Türkiye’de üretici  çiftçilerin,  pazarlama zayıflığı, markalaşma eksikliği ve tarım sektöründe çalışan nüfusun yetersiz eğitimi, tarım sektörünün  temel problemleri arasında yer almaktadır!.

Tarım sektöründe,  ürünün üreticiden tüketiciye ulaştığı süreçte, tüccar ve komisyoncu, sevkiyat ve perakendecilere kadar çok fazla sayıdaki aracının ürüne eklediği katma değer, yıllardır tartışma konusudur! Bu süreçte çiftçilerin desteklenmesi ve  örgütlenmesi, sürdürülebilir kaliteli ürün, pazarlama  ve satış için  kooperatifleşmenin  teşvik edilmesi gerektiğini bir önceki yazımızda vurgulamıştık!.

Pazarlama;  Bireysel ve kurumsal amaçları tatmin edecek değişimleri sağlamak üzere, ürün, hizmet ve fikirlerin üretilmesi, fiyatlandırılması, dağıtım ve tutundurulmasının planlama ve uygulama süreci,  olarak tanımlanmaktadır!. Pazarlama, üretimden sonra değil, üretimden önce başlayıp üretim sırasında, satış öncesi, satış anı ve satış sonrasında da devam eden bir eylem bütünüdür!.

1163 sayılı kooperatifler kanununun 1. Maddesi;  Tüzel kişiliği haiz olmak üzere, ortakların belirli ekonomik menfaatlerini,  özellikle meslek ve geçimlerine ait ihtiyaçlarını karşılıklı yardım, dayanışma ve kefalet suretiyle sağlayıp korumak amacıyla gerçek ve kamu tüzel kişiler ile özel idareler, belediyeler, köyler, cemiyetler ve dernekler tarafından kurulan değişir ortaklı ve değişir sermayeli teşekküllere kooperatif denir!.

Türkiye’de kooperatifleşme, sürdürülebilir ve verimli tarım, pazarlama ve markalaşma, sözleşmeli ve kaliteli  tarımın nasıl geliştirilmesi gerektiği, yerelden üretim odaklı bir kalkınma model ve  hareketin kıvılcımı  konusunda ilkleri gerçekleştiren Konya Şeker’in bazı  alt kuruluşlarını kabaca tanımaya çalışalım!.

Çumra Kampusu; Sıfır atık ile çalışan,  27 üretim ağı mevcuttur!. Doku kültürü laboratuarı, seralar ve balık üretim merkezinin ısı ihtiyacı üretim prosesinde kullanılan sıcak suyun  tesislerde dolaştırılarak soğutulmasıyla sağlanmaktadır!.

Cihanbeyli Kampusu; Su, sürdürülebilir bir tarımın olmazsa olmazıdır!. Su kaynakları açısından zengin olmayan ülkemiz için suyun tasarruflu kullanılması zaviyesinden,  2006 yılında kurulan Panplast toplam 215.000 m2’lik bir alanda faaliyet göstermektedir!.

Altınekin Kampusu;  Beta Ziraat,  bölgeye ve bölge iklimine uygun nitelikli tohumlar üreterek, tarımsal üretimde verimliliği artırmak ve çiftçi refahını yükseltmek için faaliyetlerini sürdürmektedir! Tesiste, hibrit şeker pancarı, hibrit mısır, hibrit ve standart sebze, yem bitkileri ve hububat tohumların üretimi gerçekleştirilmektedir!.

Meram Kampusu; Bölge hayvancılığını desteklemek ve geliştirmek amacıyla kurulan dünyanın en büyük üretim kapasitesine sahip Et-Süt Entegre Tesisi!. Tesise bağlı olarak üretim yapan farklı lokasyonlarda, yedi çiftlik ve embriyo üretim merkezi bulunmaktadır!.

Karapınar Yerleşkesi; Her çeşit bulgurun üretildiği, son teknoloji ve otomasyon sistemiyle Çatalhöyük Bulgur ve Bakliyat Fabrikası; Türkiye’nin ve dünyanın en modern tesislerinden biridir!.

Bozkır Yerleşkesi; Güneysınır, Hadim, Taşkent, Yalıhüyük, Ermenek, Başyayla, Sarıveliler ve Ahırlı ilçeleri ile bu bölgede bulunan bütün kasaba, köy ve mahalle üretici çiftçilerin ürettikleri üzüm, elma gibi ürünler işlenmektedir! Torosların merkezine yapılan yatırım,  Meyve Suyu, Sirke ve Pekmez Üretim Tesisinde bölge üreticisinden üzüm alımı yaparak 2017 yılında üretime başlamıştır!.

Seydibey Kampusu; Seydişehir ile Beyşehir İlçelerinin tam ortasında yer alan, konumundan esinlenilerek bu ismi alan, Dondurulmuş Parmak Patates Üretim Tesisi, PRATİKO markası ile  2009 yılında üretime başlamıştır!. Üretime başlamasının ikinci yılında dondurulmuş parmak patates sektöründe,  yüzde 25’lik pay ile pazar lideri konumundadır!   

2013 yılı içerisinde tamamlanan Patates Nişastası Fabrikası,  30 bin ton patates nişastası üretimi için bölge çiftçisi yaklaşık 180 bin ton ilave patates ekimi gerçekleştirmektedir!.   Ülkemizden her yıl patates nişastası ithalatı için otuz milyon dolar tutarında döviz çıkmakta olduğunu da bir kenara not edelim!.

Seydibey Dondurulmuş Parmak Patates Üretim Tesisinin ham madde depolama maliyetlerini düşürmek ve patateslerin doğal ortamda enerji harcamadan muhafaza edilebilmesi için bölgede jeolojik yapısı uygun dağa galeri açılarak yapılan iki doğal depo 20 bin ton patates  depolama kapasitesine sahiptir!..

Yayınlayan

ahmetunver

Ahmet Ünver; İletişim Uzmanı; İletişim, Kurumsal İletişim, Halkla İlişkiler, Reklam, Marka, Marka Yönetimi, Marka İletişimi, Kurumsal İtibar, Kurumsal İtibar Yönetimi

“Tarımda; Kooperatifleşme ve Pazarlama!..” üzerine 2 yorum

    1. Ahmet Bey;
      Öncelikle çok teşekkür ederim. Bu yazının herhangi bir yerinde gönderilmişlik ya da sipariş kokusu var mıdır?! Tarım konusuna başka bir zaviyeden bakmaya çalıştım!.

Ahmet için bir yanıt yazın Yanıtı iptal et

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir