Destinasyon Pazarlaması, ÖYKÜ ve Dedikoduyu Yönetmek!

Sonsuz Kudret Sahibi Yüce Allah, Rum suresi 42. ayeti kerimede; Resulüm: De ki; Yeryüzünde gezip dolaşın da, öncekilerin akıbeti nice oldu bir bakın. Onların çoğu şirke sapmış kimselerdi, buyurmaktadır!

Sonsuz Hikmet Sahibi Yüce Allah, Ankebut suresi 20. ayeti kerimede; Resulüm: De ki; Yeryüzünde gezip dolaşın ve Allah’ın ilk yaratılışı nasıl başlatıp devam ettirdiğini görün. Allah, daha sonra ikinci hayatı da işte böyle gerçekleştirecektir; Allah her şeye kadirdir, buyurmaktadır!

Bu ayetlerde; Hem dünyadaki yaratma, hem de dünya hayatının sona ermesinin ardından ikinci hayat için diriltme söz konusu edilmiş; ilk yaratma, ikinci yaratmanın mümkün olduğuna delil olarak, gösterilmiştir!

Destinasyon pazarlaması; Kentlerin ekonomik, kültürel ve sosyal açıdan gelişimi, turizm açısından bir cazibe merkezi olması yolunda, büyük bir önem kazanmasına neden olmuştur.

Destinasyon markalaşması, bir ürünün markalaşması gibi o ürünü tanımlayan ve diğer ürünlerden farklılaştıran bir isim, logo, slogan, işaret ya da bunların bir birleşimidir.

Destinasyon, turizm sektörünün önemli bileşenlerinden biridir. Varış yeri, gidilecek yer anlamını taşımaktadır.

  • Destinasyon pazarlaması ve markalamasının amacı, destinasyona gelen ya da gelmesi istenen turist ya da ziyaretçilerde, destinasyon arasında bir duygusal bağın kurulmasını sağlamaktır!
  • Destinasyon ve ziyaretçi arasında duygusal bir bağı da, GERÇEK bir HİKAYE ve ÖYKÜ ile ancak kurabilirsiniz! Aksi halde Doğa boşluğu kabul etmeyeceğine göre! Halk arasındaki tevatür ve dedikodunun altında kalırsınız!

Philip Kotler; Rekabet, sadece ürünler ve firmalar arasında gerçekleşmez. Ülkeler ve şehirler de birbirleriyle rekabet eder. Küreselleşmeyle birlikte her şehir, her belde giderek birbirine benzedikçe “yerelleşme” çok daha önem kazanıyor!

Marka kent ya da maka belde olmak için yörede yaşayanların kendi özgün değerlerine sahip çıkmaları gerekir, diyor!

  • Turizm alanında başarılı olabilmek için kentlerin sadece doğal güzellikleri ve tarihi ören yerleri değil, kendilerine özgü bir öykü ve hikâyelerinin de, olması gerekir.
  • Turizm pazarlamasının ilk adımı tarihi yörelerin hikâyelerini – öykülerini keşfedip bunları gün yüzüne çıkarmaktır.

Markalar reklamlarında, rakiplerinden ne kadar üstün olduklarını anlatır. Sattıkları ürün ve hizmetler hakkında mantıksal gerekçeler sundukları takdirde insanların tercihlerini etkileyeceklerini zannederler. İnsanlar, mantıklarından daha çok duygularıyla karar verir.

  • Marka iletişiminde insanların duygularına hitap etmenin en etkili yolu, markanın hikaye dilini kullanmasıdır. Öykü iyi anlatabilirse, marka olağanüstü bir etki yaratır.

Ann Handley; Marka yönetiminde başarı, gerçek hikâyelerin doğru kanallar üzerinden anlatılmasına bağlıdır. Marka iletişiminin en etkili yollarından biri gerçek bir öykü anlatmaktır.

Luke Sullivan; her markanın, İnsanların yaşadıkları çelişkileri, çatışmaları keşfetmesi, Sonrasında kendisini bu “çatışmanın” çözüm formülü olarak konumlandırması ve bu çözüm formülünü öykü diliyle anlatması gerekir, diyor!

  • Her öykünün temelinde bir çatışma, sonunda da bu çatışmanın çözülmesiyle tüketicinin ulaştığı bir denge durumu vardır. İnsanlar, markalara bu dengeyi kurabilmek için para öder.
  • Her marka, insanın karşılaştığı bir engeli aşmasına, onun hayatını kolaylaştırmasına, iyi beslenmesine, sağlıklı olmasına, güzelleştirmesine, güçlü olmasına, katkı yaptığı ölçüde fark edilir ve satın alınır.

Anette Simmons, siyasette de, ticarette de, özel ilişkilerimizde de, en iyi öyküyü anlatan kazanır, diyor!

  • Öykünüzü ya da hikayenizi kendiniz yazmıyor ve anlatamıyorsanız, doğa boşluğu kabul etmeyeceğine göre, dedikodu ortalığı kaplayacaktır! Dedikodu üzerinden seç beğen al, kendi öykü ve hikaye türlerinizi!
  • Kamunun görevi, tevatür yoluyla halk arasında yıllardan beridir gelmekte olan dedikodunun üzerine, akıl ve bilime uygun, akademik çerçevede; yeni bir hikaye ve yeni bir öykü yazılması ve bunu kamuoyuna kabul ettirilmesine bağlıdır!
  • Aksi halde tevatür üzerinden gelen hikaye, destan olmaya devam eder! Yalan yanlış ve eksik, kulaktan kulağa, dillerden dillere dolaşır durur! Kamunun görevi, yalan yanlış bilgilerle, tarihi yerler ile ilgili dedikoduya mahal vermemektir!

Sonsuz Hikmet Sahibi Yüce Allah; Kehf Suresi 25 ve 26.ayeti kerimede; Onlar mağaralarında üç yüzyıl kaldılar, buna dokuz yıl da ilâve ettiler. De ki: Ne kadar kaldıklarını Allah daha iyi bilir. Göklerin ve yerin gizli bilgisi O’na aittir. O öyle bir duyar, öyle bir görür ki! Onların Allah’tan başka bir yöneticisi yoktur. O, kendi hükümranlığına kimseyi ortak etmez, buyurmaktadır!

Yayınlayan

ahmetunver

Ahmet Ünver; İletişim Uzmanı; İletişim, Kurumsal İletişim, Halkla İlişkiler, Reklam, Marka, Marka Yönetimi, Marka İletişimi, Kurumsal İtibar, Kurumsal İtibar Yönetimi

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir